A meditáció hatása az agyra

(0/0)

A meditáció nemcsak megnyugtatja testünket és szellemünket, de kellő idő után különféle mérhető fizikai változásokat okoz agyunkban. Ezek a változások MRI- vagy PET-vizsgálattal kimutathatók. Egy kutatás során megvizsgáltak olyan embereket, akik rendszeresen meditáltak, illetve olyanokat, akik nem. A különbségeket a továbbiakban láthatjuk:

A Vipassana hatásai

A Vipassana rendszeres gyakorlóinál megfigyelhető a szürkeállomány nagyobb térfogata és az hatékonyabb ingerületátvitel az agysejtek között. Továbbá a vizsgált meditálóknál a szigeti lebeny (insula) megvastagodása figyelhető meg, ez felelős a kognitív érzelem-szabályozásért, az empátia és az öntudat kialakításáért. 

A Vipassana hatására megnő a jobb temporális lebeny aktivitása, így például javul a hallás, a jobb falcsonti lebenyben ugyancsak javul az ingerületátvitel, ez a terület elsősorban a tapintás általi érzékelést hivatott feldolgozni. Az elülső lebenyek jobb oldalán szintén megfigyelhető a kéreg megvastagodása, az itt lezajló folyamatok nagy részét teszi ki a koncentráció és a figyelem fenntartása.

A transzcendentális meditáció hatásai

Mind az elülső, mind a falcsonti lebenyek működésében látható erőteljesebb aktivitás, ezzel magyarázható a TM gyakorlóinál a jobb koncentrálóképesség és kognitív funkciók. Azoknál, akik régóta gyakorolják a transzcendentális meditációt, látható a talamusz csökkent aktivitása. Ha a talamusz túlműködik, akkor az alvás és az ébrenlét közti egyensúly megbomlik. 

Egy másik érdekesség, hogy a meditálók és nem meditálók agyhullámai között semmi különbség nincs akkor, amikor éppen meditálnak. Amikor viszont a mindennapi feladataikat végzik, a kezdő és haladó meditálók agyhullámai között jelentős különbségek láthatók.

A Metta hatásai

A Metta gyarkolóinál megfigyelhető az elülső lebenyek és a talamusz fokozott aktivitása észlelhető. Amikor egy feladatra koncentrálunk, a frontális lebeny válik élénkké. A Metta pozitív hatást gyakorol a frontális lebeny sejtjei közti ingerületátvitelre, így javul a koncentráció, ezen kívül ez a fajta meditációs technika hatással volt a pozitív érzések és a fejlett önuralom kialakítására.

Értékelés
(0/0)
Értékelés Írása
Ez a név fog megjelenni a hozzászólásodnál!
Pl.: Nagyon egészséges, jó ár, stb.
Pl.: Csomagolás, kevésbé hatásos, stb.
Minimum 20 karaktert írj! Az elküldött értékelés perceken belül megjelenik az oldalon! (Kötelező).